Wat is cloud communicatie?
Cloud communicatie: in het kort
Eén geïntegreerd platform voor alle manieren van communiceren in je bedrijf: dat is cloud communications in een notendop.
Maar waar komt het vandaan, en hoe zorgt het dat bedrijfscommunicatie vandaag vlotter verloopt? Dat leggen we je hieronder uit.
Alles via het internet
Wie geboren is na 1990 kan het zich nauwelijks nog voorstellen, maar ooit – lees: vóór de intrede van het internet – maakten bedrijven uitsluitend gebruik van de telefoon om met klanten, leveranciers en andere bedrijven te communiceren. Maar hoewel we nog dagelijks met elkaar bellen, is die eenzijdige manier van werken toch verleden tijd. Vandaag doen we immers zowat alles via het internet: mailen, chatten en bestanden versturen, maar ook: telefoneren zelf – al dan niet met video erbij. Al die informatie – tekst, bestanden én stemmen: het is allemaal ‘data’ – schiet razendsnel over en weer langs je computernetwerk dankzij VoIP-technologie.
Fysiek of in de cloud?
Het speciale aan cloud communications is dat het hele proces niet meer hoeft te lopen via een eigen fysieke server die ergens in een apart lokaal in je bedrijf staat: het kan gewoon allemaal via een host in de cloud. Dat is alleszins ook een echte, fysieke server, maar hij is eigendom van en wordt beheerd door een andere partij die jij vertrouwt – een hostingbedrijf. Dat laatste zorgt via het internet voor de opslag van data, de applicaties waarmee je collega’s werken en met elkaar overleggen, alsook voor het switchen tussen kanalen: het enige dat voor jou en je collega’s telt is dat al die toepassingen wérken. Veel heb je daar trouwens niet voor nodig: een abonnement voor een internetverbinding, dat is het. Een hostingbedrijf – Dstny bijvoorbeeld – zorgt er verder voor dat jij en je collega’s vlot kunnen communiceren en toegang krijgen tot alle bedrijfsdata.
Één platform
Al die zogenaamde ‘internet-based voice and data communications’ – zeg maar: telefoneren, chatten, e-mailen en samen aan die belangrijke presentatie werken – loopt ook steeds vaker via één platform. Gedaan met het switchen tussen drie, vier programma’s op je computer terwijl je de hoorn van je telefoon tussen kin en schouder klemt: een beetje moderne werknemer doet alles gewoon met zijn laptop of mobiele telefoon. Bij Dstny zelf werken we met een softphone die onze collega’s bedienen via de smartphone of computer. Ze beantwoorden vlot telefoons of schakelen ze door naar een beschikbare collega. Of ze gebruiken de chatfunctionaliteiten om samen te werken vanop afstand.
Er zijn kant-en-klare softwareoplossingen op de markt, apps die je op je computer installeert en waarmee je onder andere kunt (video)bellen, aan videoconferencing kunt doen en een callcenter kunt beheren. Maar je kan zo’n systeem natuurlijk ook op maat van je bedrijf laten maken.
Bij Dstny kunnen we je daarbij helpen. Afhankelijk van jouw noden en uitdagingen zorgen we voor een communicatie-oplossing waarmee jouw collega’s niet alleen vlot met elkaar kunnen samenwerken, maar vooral: waarmee ze jullie klanten de service kunnen bieden die ze van jullie verwachten.
Wat zijn de voordelen van cloud communications?
Werken met cloud communications heeft zo zijn voordelen:
Het is goedkoper
Je hoeft zelf geen dure hardware aan te kopen, en je hoeft je dus ook geen zorgen te maken in het bijbehorende beheerskostenplaatje. Je betaalt enkel het internetabonnement van je host en een maandelijkse kost per gebruiker.
Het is efficiënt
Omdat je in je hele bedrijf maar één platform gebruikt, moeten je collega’s niet voortdurend switchen tussen apparaten en applicaties. Mensen werken dus vlotter en efficiënter samen, waar ze zich ook bevinden: thuis, op kantoor of ergens onderweg. Toen COVID-19 uitbrak en duizenden bedrijven de deuren moesten sluiten en aangewezen waren op thuiswerk, plukten zij die al helemaal mee waren met cloud communication daar de vruchten van: ze konden bijna moeiteloos de overstap maken naar het nieuwe normaal.
Het is schaalbaar
Als je bedrijf groeit, dan groeit je platform gewoon mee. Je kan makkelijk nieuwe werknemers in het systeem toevoegen. Maar ook het omgekeerde geldt: als iemand je bedrijf verlaat, hoef je geen ingewikkelde procedures te volgen. Het werkt als een licentie: je huurt als het ware een dienst, en je activeert hem met één klik.
Je kunt bestaande systemen integreren
Je cloudcommunicatieplatform valt perfect te integreren met andere software die je in je bedrijf gebruikt, bijvoorbeeld je ERP- of CRM-systeem. En met Teamleader, Microsoft Office, Salesforce of G-Mail.
Nog meer weten over cloud communications? Lees hier hoe cloud communication je dienstverlening een boost geeft.