Titel

Vast-mobiele integratie: een betere work-life-balans dankzij FMC

Category
Cloud Communicatie
Aangemaakt op
Geschreven door
admin
Relaxing man

Altijd bereikbaar zijn? Dat is sinds de komst van het internet - en zeker sinds de mobiele telefoon - een stuk makkelijker geworden. Klanten kunnen je op elk moment van de dag bellen, mailen en berichten sturen. Overal bereikbaar zijn? Net zo makkelijk. Het maakt niet uit of je gewoon op kantoor zit, in je woonkamer of je tuinhok, of onderweg bent met de auto of de trein: iedereen die jou iets te vertellen heeft, kan dat meteen doen. Handig, zeker sinds corona ons steeds meer richting telewerk dwingt.

Maar die vlotte bereikbaarheid heeft zo zijn nadelen: klanten die je bellen als je werkdag er al een halfuur opzit, bijvoorbeeld. En je wil ze natuurlijk niet zomaar laten wachten, of ronduit zeggen: ‘Bedankt voor je oproep, maar bel me morgen maar eens terug.’ Kortom, als je niet uitkijkt, gaat je work-life-balans eronder lijden.

De voordelen van vast-mobiele integratie

Met vast-mobiele integratie pas je daar simpel een mouw aan. Vast-mobiele integratie ofte FMC (Fixed-Mobile Convergence) wil zeggen dat je één vast telefoonnummer krijgt voor al je toestellen, vaste én mobiele. Daarop ben je altijd vlot bereikbaar, maar je kiest zelf wanneer je beschikbaar bent.

Da’s ook handig voor ons bij Dstny. Stel: onze collega Thomas rijdt om acht uur ‘s ochtends naar kantoor, maar stelt de status van zijn nummer zo in dat hij pas om negen uur beschikbaar is. Als een klant hem om twintig over acht belt, dan krijgt die eerste een spraakboodschap te horen; zijn oproep wordt automatisch doorgeschakeld naar het toestel van een collega van Thomas die wél kan opnemen. De collega helpt Thomas’ klant verder, of hij neemt een boodschap voor hem aan en stuurt die via de chat naar hem door. Als Thomas om negen uur arriveert, leest hij het bericht en belt zijn klant terug – handig dus.

Een ander voorbeeld: Hylke is via haar vaste toestel in gesprek met een klant maar merkt dat ze de deur uit moet voor een vergadering. Geen paniek: ze kan van haar vaste telefoon gewoon vlot overschakelen naar haar smartphone en het gesprek onderweg verderzetten zonder dat haar klant er wat van merkt. Als ze ‘s avonds huiswaarts keert, zet ze de status van haar nummer op privé - oproepen naar haar vaste nummer worden dan doorgeschakeld naar het Dstny-kantoor.

De voordelen van FMC? Je kunt een duidelijke lijn trekken tussen werk en privé. Je vrienden en familieleden kunnen je als vanouds bereiken op je gsm-nummer, maar je hoeft het niet te delen met klanten, want die bellen wel op je vaste nummer. Het is dus meteen duidelijk of je beschikbaar bent of niet. Je bepaalt zelf de regels en legt ze vast in een app op je telefoon. En je klanten? Die krijgen sowieso iemand aan de lijn.

Hoe werkt FMC?

Bijzonder efficiënt dus, maar hoe werkt het nu eigenlijk? Wel: via een telefooncentrale in de cloud, uiteraard. Wacht even: wat als je helemaal geen cloudcentrale hebt? Geen probleem: dankzij de FMC-technologie (Fixed-Mobile Convergence) van Dstny kan je voortaan ook via een ‘ouderwetse’ telefooncentrale van vast-mobiele integratie genieten. En het maakt niet uit wie je cloudoperator is: FMC is compatibel met heel wat telefooncentrales. Het komt erop neer dat je al je mobiele toestellen met behulp van FMC zo gaat configureren - zeg gerust: camoufleren - dat ze herkend worden als een vast toestel. Je centrale ziet dus bij elke gebruiker als het ware twee vaste toestellen: een vast en een mobiel. Elke gebruiker geeft aan naar welk van de twee een oproep op eender welk moment van de dag gestuurd wordt.

Je registreert je FMC-tenant – een server die fungeert als liaison tussen je centrale en je mobiele netwerk – op jouw telefoniecentrale. Komt er daar een oproep binnen, dan stuurt ze die door naar het ip-adres van de tenant. Vervolgens gaat de oproep naar het mobiele netwerk en de gsm van de gebruiker, of rechtstreeks naar het vaste toestel. Als je gebruiker belt met zijn gsm gaat de mobiele operator de oproep naar de FMC-tenant sturen. Die forwardt de call naar de telefooncentrale, en daar wordt - op basis van de instellingen van de gebruikers - beslist om de oproep uit te sturen met diens vaste of mobiele nummer.

Hoe snel haal je FMC in huis?

En het wordt nog beter: je kunt al die voordelen van vast-mobiele integratie heel snel in huis halen, want het proces is voor het grootste deel geautomatiseerd. Het enige dat jij als organisatie moet doen, is een lijst aanmaken met de gsm-nummers van je gebruikers: je cloudcomoperator zet ze automatisch over. Daarna volgt nog wat configuratiewerk aan je centrale, waarbij je moet beslissen hoe je je telefonie precies wil inrichten - lees: bij wie een oproep éérst binnenkomt, wie overneemt over als het eerste nummer bezet is, of er een wachtdienst is… Zijn al die vragen beantwoord? Dan kun je aan de slag.

 

Tot slot nog een streepje toekomstmuziek: binnenkort kun je je FMC-telefonie ook integreren in de MS Teams-omgeving. Dan kun je via Teams (video)bellen, chatten, mailen én samenwerken met je klanten via je telefooncentrale. Da’s niet alleen goed voor je work-life-balans dus, maar je krijgt nog meer vrijheid om te werken op de manier die je zelf kiest. 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van onze nieuwste inzichten inzake bedrijfscommunicatie, technologie en ondernemen.