VoiP- of SIP-centrale?

Kies je voor een VoiP- of toch maar een SIP-centrale? Het antwoord op die vraag is niet zo zwart-wit. Alles hangt af van wat je nodig hebt.

Met een VoiP-telefooncentrale (Voice over IP) worden spraaksignalen (audio, zeg maar) omgezet in digitale signalen en snel verstuurd over het netwerk. 

  • De telefooncentrale wordt aangesloten op het lokale net van het bedrijf (LAN) en krijgt een vast IP-adres.
  • Alle IP-toestellen (telefoons, routers, switchers enzovoort) worden met een PoE (Power over Ethernet)-switch op het computernet (LAN) aangesloten.
  • Dankzij deze technologie kan je zelfs IP-telefoontoestellen van veraf gelegen vestigingen aansluiten, en dat via een WAN (Wide Area Network).

Een SIP-telefooncentrale is tegelijk een VoiP-centrale, maar ze maakt bovendien gebruik van het protocol SIP (Session Internet Protocol). Daardoor kan je alle toestellen gebruiken die op het computernet van je bedrijf zijn aangesloten. Dit kan op 2 manieren:

  • Via het internet: dit kan je eenvoudig en snel installeren, maar vanwege het ontbreken van QoS (de servicekwaliteit die zorgt dat alle spraakverkeer voorrang krijgt) er is geen garantie dat de kwaliteit van de gesprekken optimaal is.
  • Via een backbone: een net dat vergelijkbaar is met het internet maar dat door één entiteit wordt beheerd. Door het grotere datadebiet is er wél ruimte voor QoS en krijgt het spraakverkeer dus altijd voorrang.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van onze nieuwste inzichten inzake bedrijfscommunicatie, technologie en ondernemen.