Titel

Van start-up naar scale-up in minder dan 10 jaar tijd

Category
Dstny Strategie
Aangemaakt op
Geschreven door
admin
Destiny

Destiny uit Zaventem, dat in 2008 is opgericht als telecombedrijf, realiseert met de overname van IT101 en Meritel een verdubbeling van het aantal professionele klanten tot 4.500 en een omzet dit jaar van 28 miljoen euro. Wat begon als een start-up telecombedrijf, evolueerde in een recordtijd naar een aanbieder én marktleider in ons land van cloudcommunicatieoplossingen voor innovatieve ondernemingen. En daar stopt het niet, want het kriebelt om te groeien over de grens. De schitterende groeiresultaten katapulteren Destiny ook in de Deloitte Fast 50-lijst waar het bedrijf de eerste prijs kaapte in de categorie ‘Most Sustainable Growth’.

Destiny: daar hadden we al over gehoord. Broers Daan (37) en Samuel De Wever (31) waren in ons magazine ‘Ondernemers’ in 2010 tijdens een uitgebreid interview al formeel: “Blijven groeien is ons doel, maar wel op een slimme manier. Keihard werken, met beide voeten op de grond blijven staan. Ons netwerk uitbreiden.” Het waren allemaal krachttermen die 7 jaar later geen holle woorden bleken. Integendeel. Het verhaal begon met een omzet van 15.000 euro per maand als start-up in hun slaapkamer, terwijl ze vandaag met 100 medewerkers als scale-up in Zaventem een ongezien groeitraject realiseren. Ze haalden vorig jaar het Nederlandse investeringsfonds Mentha Capital in het aandeelhouderschap van Destiny binnen en verwierven zo een bijkomende oorlogskas van 10 miljoen euro voor overnames. Belangrijk: beide broers behouden de controle, want ze behielden een veto-stem in hun bedrijf, terwijl ze nog ruim 30 procent van de Destiny-aandelen in handen hebben. Groeien en meerwaarde creëren, is nu het credo.

Intelligente brug

Managing Director & Founder Daan De Wever van Destiny: “We willen niet zomaar omzet en marktaandeel opbouwen, maar ook meerwaarde. We namen zopas IT101 en Meritel over, elk om verschillende redenen. Zo heeft digitale communicatie (VoiP, e-mail, internet, cloud apps) via verschillende toestellen (laptop, smartphone, tablet) meer dan ooit nood aan een goede databeveiliging. Daarom is de overname van IT101 een logische evolutie: het bedrijf heeft jaren ervaring in cloudbeveiliging. Ondertussen zijn er al meer dan 160.000 gebruikers in tien landen die vertrouwen op hun cloudbeveiligingsoplossingen. Bovendien sluit het bedrijf mooi aan bij Destiny op gebied van klantenportfolio, strategische visie en internationalisering. Ook IT101 wil technologie op een eenvoudige manier en met voorspelbare kosten ter beschikking stellen van klanten en partners. Iedereen ziet ons nog als een pure telecomintegrator. Maar sinds enkele jaren slaan we intelligent de brug tussen telecom en IT. We bundelen alle diensten - vaste en mobiele telefonie, telefoneren over internet, e-mail, videoconferencing, maar ook toepassingen als Slack - in de cloud. Die IT-component krijgen we er met IT101 bij. De kennis die IT101 in huis heeft, versterkt ons.”

De overname van Meritel is van een andere aard. De Wever: “Meritel is een B2B-telecomprovider die al jaren actief is op de Belgische markt en een ruime klantenportefeuille heeft binnen het segment van kleine en middelgrote ondernemingen. Kmo’s kunnen zo de overstap maken van traditionele telecom naar het Destiny-cloudplatform. Het eigen Destiny-netwerk garandeert vandaag zo snelheid en doorgedreven service voor de meer dan 4.500 professionele klanten waaraan we nieuwe tools en oplossingen aanbieden zodat ze nog beter voorbereid zijn op de digitale uitdagingen van morgen.”

“Het is nu ook de kunst om wat formaliteit binnen de informaliteit te brengen."

Blijven heruitvinden

En die uitdagingen zijn enorm, zo beseffen ze bij Destiny. “Ik moet mezelf ook blijven heruitvinden”, gaat Daan De Wever verder. “Destiny is een heel wendbare onderneming. Dat is in een groeimarkt van cloud-communicatie een absolute must. Destiny heeft daarom een vlakke organisatiestructuur met enkele teamleiders. Fris, dynamisch, jong, ondernemend, zijn onze troeven. Daar staan onze medewerkers voor. Momenteel zijn er een pak openstaande vacatures, maar we gaan die wel invullen. We zoeken mensen met de juiste mentaliteit die kunnen omgaan met zelfsturende teams. Daar komen veel leuke initiatieven uit voort en dat maakt ons net aantrekkelijk. Een scale-up staat garant voor een zeer lerende omgeving. We werken daarom vooral via informeel contact. Toch is het is nu ook de kunst om wat formaliteit binnen de informaliteit te brengen, zonder dit te bruskeren of te overdrijven. Ik vind het alleen spijtig dat de overheid nog te weinig de meerwaarde ziet van een scale-up. In Vlaanderen worden er heel veel inspanningen geleverd voor de start-ups, maar te weinig voor de scale-ups. Terwijl wij échte toegevoegde waarde realiseren. Destiny realiseert zo’n 20 procent groei per jaar. Tegen 2020 wil Destiny 100 miljoen euro omzet realiseren. Ik ben niet alleen bezig met de dagelijkse werking van Destiny, maar met de toekomstplannen en waar ons bedrijf binnen 5 jaar zal staan. Het buitenland lonkt, maar we gaan dat doen met verstandige stappen. In 2018 al.”

Eenvoudig model

Voordeel voor Destiny is dat het eigen cloudinteractieplatform ook in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Frankrijk kan werken, mits het vinden van de juiste lokale partners. Want de technologie is in the end dezelfde. “In België zijn we samen met Proximus marktleider”, gaat De Wever verder. “In ons land zijn er zo’n 100.000 gebruikers in de cloud en heb je weinig aanbieders van cloud diensten zoals Destiny die aanbiedt. In Nederland is dat anders. Daar heb je al zo’n 80 aanbieders in de cloud. Maar daar zijn er wel 1,5 miljoen gebruikers, een pak meer dan in ons land. We zien er dus heel wat potentieel, eerst door een overname, dan door ons cloudbased platform aan te bieden. We komen met een eenvoudig model dat veel potentieel heeft. Onze verkopers proberen de business van onze klanten te begrijpen en leggen op een niet-technische manier ons aanbod uit. Onze cultuur van ondernemerschap - kort op de bal, heel wendbaar – spreekt duidelijk aan.”

De ‘klik’ moet er zijn

Hoewel Destiny zich vooral op kmo's richt, zitten er ook grote namen in zijn klantenbestand, waaronder Katoen Natie, Standaard Boekhandel, Würth, Fujitsu, Veritas, Lampiris, Cevora, McDonalds, Ecover, ZEB, Antargaz, Gabriels, enzomeer… Maar zijn er al klanten die je geweigerd hebt? Daan De Wever: “Toch wel. Ik vind dat er een ‘klik’ moet zijn. Als klanten enkel komen voor de prijs en niet willen meestappen in het verhaal van de toegevoegde waarde, dan pas ik. Een klant is voor ons een partner. We denken mee met de klant, luisteren naar hem of haar en bouwen de juiste oplossing. De klant wordt door ons naar de toekomst gegidst.”

“Denk of durf groot denken: dat is mijn motto”

En hoe ziet Daan De Wever zélf de toekomst? De Wever: “Voor Destiny ken je inmiddels het groeiverhaal. Voor mezelf is dat werk ook nooit af. Daarbij staat ondernemerschap centraal. Denk of durf groot denken: dat is mijn motto. Wel is het belangrijk de balans te vinden tussen werk en privé, want ik kan niet 18 uur per dag blijven werken zoals ik in het begin deed. Je moet soms ook wat zorgen voor ‘decompressie’. En die vind ik bijvoorbeeld in de Africa Uganda Challenge Edition 2018, waaraan ik zal deelnemen. Liefst 77 deelnemers (inmiddels is de editie uitverkocht, nvdr.) fietsen van 3 tot en met 10 februari 2018 op hun eigen mountainbike in 6 dagen 600 km en 6.000 hoogtemeters door de parel van Afrika voor ‘Amref Flying Doctors’ en een betere gezondheid in Afrika.” Zo’n krachttoer is voor jou ‘decompressie’? “Dit is mijn manier om me te ontspannen: inspanning en voldoening vinden in de natuur”, verzekert De Wever nog, die na 10 februari 2018 opnieuw ‘perfect in balans’ is…

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van onze nieuwste inzichten inzake bedrijfscommunicatie, technologie en ondernemen.